Kategorie
Box reklamowy
Kontakt

Firma E-VOLT

tel: 531-866-455
gg: 7686525
e-mail: biuro@e-volt.pl

adres: ul. Przy Torze 1,
35-205 Rzeszów
(budynek HÖRMANN)

godziny otwarcia :
od poniedziałku do piątku 8 - 16

zawartość koszyka:
0 produktów

łączna cena:
0,00 PLN

kupuję
Logowanie

Nowości

Problem z filtrem cząstek stałych DPF/FAP w silnikach Diesla



Wraz z wejściem w życie normy Euro 5 (od 1 stycznia 2011r.) dotyczącej czystości spalin, wszystkie silniki Diesla muszą posiadać filtr cząstek stałych. Oczywiście takie filtry montowane w silnikach diesla były także wcześniej. Dzięki temu urządzeniu zawartośc sadzy w spalinach nie przekracza dopuszczalnej normy. I od tego czasu kierowcy posiadający modele aut z silnikiem diesla coraz częściej spotyka się z problemem dotyczącym właśnie filtra cząstek stałych DPF/FAP.

Założeniem teoretycznym było, że eksploatacja nowoczesnego silnika diesla wraz z filtrem cząstek stałych miała być bezobsługowa, podobnie jak w silnikach benzynowych posiadających katalizator. Powyższe założenia teoretyczne nie miały swojego odzwierciedlenia w praktyce, ponieważ zapewne każdy posiadacz nowoczesnego silnika diesla spotkał się już z problemem wynikającym z zatkania filtra cząstek stałych. Ten problem zazwyczaj pojawia się częściej kiedy samochód jeździ nja krótszych odcinkach.

Warto również tutaj przypomnieć zadania filtra cząstek stałych, polegających w głównej mierze na "wyłapywaniu" cząsteczek sadzy wydostających się z silnika. Do jego zadań nalezy także magazynowanie i spalanie cząstek sadzy w chwili kiedy pojawiają się sprzyjające warunki.

I w tym momencie napotykamy główny problem, tkwiący właśnie w tych sprzyjających warunkach. Aby stworzyć wcześniej wspomnianemu filtrowi sprzyjające warunki do automatycznej procedury oczyszczania filtra, samochód musi poruszać sie ze stałą prędkością przez okres od kilku do nawet kilkunastu minut. W naszych polskich warunkach drogowych ten wymóg jest ciężki do spełnienia.

Tak więc reasumując, jezeli owa procedura nie dojdzie do skutku po raz kolejny z rzędu, wówczas filtr DPF ulegnie zatkaniu. Taka "usterka" wymaga wizyty w serwisie, aby przy pomocy testera wykonać specjalną procedurę oczyszczenia. Kolejną ważną informacją dla właścicieli samochodów z filtrem cząstek stałych jest fakt, iż jeżeli filtr ulegnie "zapchaniu" w 95% wówczas niemożliwa jest procedura automatycznego oczyszczania. W takim przypadku konieczna jest wymiana na nowy, a to z kolei jest wydatek od kilku do nawet kilkunasty tysięcy złotych.

Jakie rozwiązania pozostają kierowcom z silnikiem diesla z filtrem DPF/FAP?

Kierowca może dbać o filtr systematycznie, poprzez pokonywanie dłuższych tras ( lecz nie każdy ma ku temu sposobność) albo pozostaje częsta i niepotrzebna jazda po obwodnicy miasta tylko po to aby filtr DPF/FAP mógł automatycznie wypalić cząstki stałe.

Innym rozwiązaniem typowym np. dla aut francuskich jest dodawanie specjalnego dodatku do paliwa, powodujące wzrost temperatury spalin. W efekcie czego następuje spalanie pozostałości sadzy w filtrze FAP, lecz praktyka pokazuje, że ich efekt jest marny.

Użytkownik takiego filtra może również zdecydować się na usunięcie filtr DPF/FAP, który jest podłączony czujnikami z komputerem sterującym pracą silnika. Wówczas istnieją dwa rozwiązania:

  1. zastąpienie filtra specjalnym emulatorem, średni koszt takiej wymiany w warsztacie to od 1500 do nawet 2500 tyś zł ,

  2. usunięcie filtra DPF/FAP przy pomocy np. kabla MPPS z komputera sterującego oraz zmiana oprogramowania, pamiętając o tym aby usunąć filtr także fizycznie.



B, 2013-03-13
www.skassa.pl www.taniesklepyinternetowe.pl

Niniejsze opracowanie graficzne w całości stanowi wyłączność firmy E-VOLT. Zakazuje się powielania, rozpowszechniania, fotokopiowania lub jakichkolwiek innych sposobów wykorzystywania materiałów na jakichkolwiek polach eksploatacji bez posiadania pisemnej zgody wydanej przez firmę E-VOLT